Πρόσφατα δημιουργήθηκε ένας πρωτότυπος εκπαιδευτικός όμιλος ρομποτικής στο 1ο Γυμνάσιο Βριλησσίων, ο οποίος αφορά την ανάπτυξη, την κατασκευή ενός δορυφόρου αλλά και τη συμμετοχή στον πανελλήνιο διαγωνισμό CanSat, ο οποίος διοργανώνεται ετησίως. Οι μαθητές, με τη βοήθεια των υπεύθυνων καθηγητών θα πρέπει να φτιάξουν ένα δορυφόρο που θα έχει συγκεκριμένες διαστάσεις, και θα ολοκληρώνει αποστολές επιλεγμένες από την ομάδα. Ο νικητής θα προκριθεί στον τελικό Ευρωπαϊκό διαγωνισμό, τον CanSat’s in Europe.
Οι μαθητές του ομίλου, αφιερώνουν δύο ώρες την εβδομάδα στο σχολείο εκτός σχολικού ωραρίου, αλλά και όσοι επιθυμούν, ασχολούνται και εκτός του σχολικού χώρου στον ελεύθερό τους χρόνο. Ο κάθε δορυφόρος που συμμετέχει στο διαγωνισμό έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά ως προς την αποστολή του όμως έχει συγκεκριμένες διαστάσεις.
Ο δορυφόρος του 1ου Γυμνασίου έχει δύο στόχους. Αρχικά, θα φτάσει το 1 χιλιόμετρο σε ύψος και έπειτα θα ακολουθήσει η προσγείωσή του μέσω αλεξίπτωτου, η οποία θα κρατήσει περίπου δύο λεπτά. Λαμβάνοντας μετρήσεις όπως θερμοκρασία, πίεση, μαγνητικό πεδίο, υγρασία κ.α θα μπορεί να προβλέπει με αξιοπιστία τον καιρό (θερμοκρασία) στην επόμενη ώρα μέσω εκπαιδευμένων μοντέλων μηχανικής μάθησης.
Η δεύτερη αποστολή σχετίζεται με την πρόληψη και την αποτίμηση πυρκαγιών. Μέσω αισθητήρων θερμοκρασίας, μονοξειδίου του άνθρακα, υγρασίας, ποιότητας αέρα, αλλά και τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης ο δορυφόρος θα καταγράψει μετρήσεις, οι οποίες θα συγκριθούν με μετρήσεις μη ιδανικές για εξάπλωση πυρκαγιάς ενώ ταυτόχρονα θα ενεργοποιείται η κάμερα για να βρεθουν οι συντεταγμένες της εστίας. Έτσι, ανάλογα με τις διαφοροποιήσεις που εμφανίζονται θα ενημερώνεται η τοπική πυροσβεστική μονάδα με το χρώμα επικινδυνότητας για φωτιά, με το πιο θερμό και έντονο να είναι το πιο επικίνδυνο. Η αποστολή αυτή επιλέχθηκε διότι τη δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει τρόπος, οικονομικά και με ακρίβεια, να μπορούμε να δούμε προληπτικά με ένα μέσο εάν υπάρχουν συνθήκες να προκληθεί ή να ανιχνευτεί μια πυρκαγιά.